OŚWIADCZENIE O OTWARTYM DOSTĘPIE

Art Inquiry jest recenzowanym czasopismem naukowym w modelu diamentowego otwartego dostępu, wydawanym przez Łódzkie Towarzystwo Naukowe. Cała zawartość jest bezpłatnie dostępna online natychmiast po publikacji, bez żadnych opłat dla użytkownika ani jego instytucji. Użytkownicy mogą czytać, pobierać, kopiować, rozpowszechniać, drukować, wyszukiwać oraz linkować pełne teksty artykułów bez konieczności uzyskiwania wcześniejszej zgody wydawcy lub autora.


LICENCJE I PRAWA AUTORSKIE

Od 2024 roku wszystkie artykuły publikowane są na licencji Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0). W poprzednich latach artykuły ukazywały się na licencji CC BY-NC-ND 4.0. Informacja o obowiązującej licencji podawana jest przy każdym artykule indywidualnie.

Autorzy zachowują pełne prawa autorskie do swoich prac. Przesyłając manuskrypt, autorzy udzielają wydawcy niewyłącznej, wolnej od opłat licencji na publikację, archiwizację i rozpowszechnianie zaakceptowanej wersji artykułu. Autorzy mogą deponować ostateczną wersję wydawcy (Version of Record) w repozytoriach instytucjonalnych i dziedzinowych bez okresu embarga, zgodnie z licencją CC BY 4.0.


ARCHIWIZACJA

  • nadawanie numerów DOI (Crossref)

  • archiwizacja cyfrowa w PKP Preservation Network (PKP PN)

  • krajowe biblioteki cyfrowe, takie jak POLONA (Biblioteka Narodowa)


OPŁATY ZA PRZETWARZANIE ARTYKUŁÓW (APCs)

Czasopismo nie pobiera żadnych opłat za zgłoszenie ani proces redakcyjny artykułów. Publikacja w Art Inquiry jest całkowicie bezpłatna dla autorów.


PUNKTACJA MNISW: 70 punktów


DOFINANSOWANIE ZE ŚRODKÓW BUDŻETU PAŃSTWA

Czasopismo dofinansowane ze środków Ministerstwa Edukacji i Nauki w ramach programu „Rozwój czasopism naukowych" na podstawie umowy nr RCN/SN/0115/2021/1 z dnia 6 grudnia 2022 r. Okres realizacji projektu: 31 października 2022 r. - 30 października 2024 r. Wartość dofinansowania: 40 000,00 zł.
Celem programu jest wsparcie polskich czasopism naukowych w realizacji strategii ich rozwoju obejmujących działania zmierzające do podniesienia poziomu praktyk wydawniczych i edytorskich, zwiększenia wpływu czasopism na rozwój nauki oraz utrzymania się czasopism w międzynarodowym obiegu naukowym.

 

 

 

Ogłoszenia

Call for Papers – Art Inquiry 2026

2025-10-02

New curator practices: an overlap between care, activism and aesthetics

Contemporary curatorial practices differ significantly from the traditional model of organizing exhibitions as a neutral act of presenting works of art. Curators are increasingly taking on the role of active participants in social and political life – they initiate artistic processes, moderate intercultural dialogue, support grassroots activities and become guardians of memory, trauma, communities and values. In response to social, political, ecological and identity crises, curating is transforming into a form of engaged cultural practice, often functioning at the intersection of activism, pedagogy, affective practices and relational aesthetics.

Przeczytaj więcej na temat Call for Papers – Art Inquiry 2026

Aktualny numer

Tom 27 (2025): De-coïncidence in Art: A Challenge or a Solution?
					Pokaż  Tom 27 (2025): De-coïncidence in Art: A Challenge or a Solution?

REDAKTORZY TOMU : Aneta Pawłowska, Paulina Sztabińska-Kałowska

Opublikowane: 2025-12-17

Część I. Ramy teoretyczne - ARTYKUŁY

  • Sztuka i de-koincencja. Wprowadzenie

    François Jullien
    13-28
    DOI: https://doi.org/10.26485/AI/2025/27/1
  • „Sztuki plastyczne” czy „sztuki wizualne”? Wyobrażona de-koincydencja i imitowanie w polskim dyskursie artystycznym po 1989 roku

    Łukasz Białkowski
    29-41
    DOI: https://doi.org/10.26485/AI/2025/27/2
  • Kryzys i twórczość: wybrane przykłady ujęć teoretycznych

    Agnieszka Kuczyńska, Krzysztof Cichoń
    43-65
    DOI: https://doi.org/10.26485/AI/2025/27/3
  • Transcendentalizm sztuki w koncepcjach Wilhelma Worringera i Theodora W. Adorno

    Magdalena Anna Długosz, Rafał Czekaj
    67-77
    DOI: https://doi.org/10.26485/AI/2025/27/4

Część II. Konteksty międzynarodowe i porównawcze - ARTYKUŁY

  • Koncepcja „migającego świata idealnego”: doświadczenia starożytnych Chin dziś

    Yulia Ivashko, Wu Yueling
    81-99
    DOI: https://doi.org/10.26485/AI/2025/27/5
  • Powrót do narodowych korzeni we współczesnej sztuce i designie Chin

    Pavol Tišliar, Zeqian Wang, Shiru Wang
    101-119
    DOI: https://doi.org/10.26485/AI/2025/27/6
  • Estetyka maskarady Igbo w zakresie “DÉ-COÏNCIDENCJI”: przemyślenie ekologicznej zrównoważonego rozwoju w południowo-wschodniej Nigerii

    Princewill Chukwuma Abakporo Abakporo
    121-142
    DOI: https://doi.org/10.26485/AI/2025/27/7
  • Estetyka przemijania w kulturze japońskiej: Wabi-Sabi, nietrwałość i filozofia décoïncidence

    Justyna Pilarska
    143-166
    DOI: https://doi.org/10.26485/AI/2025/27/8
  • Odwołanie do ludowych tradycji zdobnictwa w malarstwie petrykiwskim XX wieku

    Oleksandr Kashchenko, Valerii Tovbych
    167-181
    DOI: https://doi.org/10.26485/AI/2025/27/9

Część III. Studia przypadków - ARTYKUŁY

  • Hugo Ball i „Wersy bez słów” o narodzinach sztuki dadaistycznej z ducha dysonansu

    Magdalena Krasińska
    185-218
    DOI: https://doi.org/10.26485/AI/2025/27/10
  • De-koincydencja w poezji. Analiza wiersza "El Puro No" Oliveria Gironda

    Anna Wendorff
    219-230
    DOI: https://doi.org/10.26485/AI/2025/27/11
  • Dysonans semiotyczny w średniowiecznej rzeźbie architektonicznej. Studium przypadku na przykładzie wybranych rzeźb z zespołu dekoracji korpusu nawowego kolegiaty w Sandomierzu

    Olga Tuszyńska-Szczepaniak
    231-254
    DOI: https://doi.org/10.26485/AI/2025/27/12
  • (De)Stabilizacja architektury

    Julia Sowińska-Heim
    255-265
    DOI: https://doi.org/10.26485/AI/2025/27/13
  • Między utopią a prototypem: idea zmiany w twórczości Katarzyny Kobro i Władysława Strzemińskiego

    Jarosław Suchan
    267-288
    DOI: https://doi.org/10.26485/AI/2025/27/14
  • Intymność doświadczenia bycia innowacyjnym artystą głuchym – przypadek amerykańskiej sztuki Głuchych

    Agnieszka Kołodziejczak
    289-311
    DOI: https://doi.org/10.26485/AI/2025/27/15
  • Albumy (nie tylko) rodzinne

    Ewa Szkudlarek
    313-327
    DOI: https://doi.org/10.26485/AI/2025/27/16
  • Sztuka jako środek egzystencjalny postrzegania i doświadczania tragedii wojny

    Aneta Pawłowska, Andrii Dmytrenko, Oleksandr Ivashko , Tetyana Yevdokimova
    329-348
    DOI: https://doi.org/10.26485/AI/2025/27/17
  • W kierunku fenomenologii wykonania muzycznego

    Andrzej Krawiec
    349-367
    DOI: https://doi.org/10.26485/AI/2025/27/18

Część IV. Refleksje i wizje przyszłości - ARTYKUŁY

  • Sztuka postantropocentryzmu: koncepcje, wyzwania, dylematy

    Ryszard W. Kluszczyński
    371-396
    DOI: https://doi.org/10.26485/AI/2025/27/19
  • O sztucznej inteligencji, błędzie i rozpadzie tożsamości w twórczości Mario Klingemanna

    Magdalena Górska
    397-408
    DOI: https://doi.org/10.26485/AI/2025/27/20
  • Interwencja artystyczna dla ekologii

    Sidey Myoo
    409-422
    DOI: https://doi.org/10.26485/AI/2025/27/21
  • O trudnej relacji polskich idei i etosu w sztuce współczesnej. Marginalizowane transcendentalia, krytyczna de-koincydencja, intensywny dialog i afirmatywne „odnowienie”

    Rafał Solewski
    423-435
    DOI: https://doi.org/10.26485/AI/2025/27/22
Wyświetl wszystkie wydania