Decline of disciplines: Struggle in the field or over the field of sociology?

Authors

  • Grażyna Woroniecka Uniwersytet Warszawski, Poland

DOI:

https://doi.org/10.26485/PS/2024/73.1/1

Keywords:

discipline of science, multidiscipline, field of science, classifications, scientific legitimacy

Abstract

In this article, I present an attempt to analyse the current situation of sociology in the context of the distinctive features of the discipline, comparing four areas in which it functions: an educational area, a research area, a career promotion area and an administrative and a legal one. In the educational area, I present the effects of the Bologna process and the competition for educational offers between universities and faculties. In the research area, I focus on the concept of the classicist episteme (Foucault), from which the disciplines emerged (taxonomy) and the late modernist horizon of science “outflowing” from the framework of the academia and disciplines. In the area of professional promotions, I illustrate the efforts of the community to validate inter- and transdisciplinary work, along with the accompanying ambivalences. Finally, in the administrative and legal area, I interpret the statutory provision for the possibility of obtaining a doctorate in the field of science, and not in a scientific discipline. The research material on which I base my conclusions comes from two sources: from several years of ethnomethodological and hermeneutic studies on reviews of doctoral and habilitation theses, and from 22 years of experience as a member of Scientific Councils awarding scientific degrees.

References

Feynman Richard. 1985. Pan raczy żartować, panie Feynman. tłum. T. Biedroń. Kraków: Znak.

Foucault Michel. 2006. Słowa i rzeczy. Archeologia nauk humanistycznych. tłum. T. Komendant. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria.

Goćkowski Janusz. 1984. Autorytety świata uczonych. Warszawa: PIW.

Kieraciński Piotr. 2021. „Wyraźnie widzimy kryzys recenzji. Wywiad z prof. Grzegorzem Węgrzynem, przewodniczącym Rady Doskonałości Naukowej”. Forum Akademickie 10: 20–23. https://miesiecznik.forumakademickie.pl/czasopisma/fa-10-2021-5/wyraznie-widzimy-kryzys- recenzji.

Kwietniewska Małgorzata. 1991. „Koncepcja episteme we wczesnych pismach Michela Foucault”. Archiwum historii filozofii i myśli społecznej 36: 135–156.

Merton Robert K. 2002. Teoria socjologiczna i struktura społeczna. tłum. E. Morawska, J. Wertenstein-Żuławski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Mokrzycki Edmund. (red.). 1981. Kryzys i schizma. Antyscjentystyczne tendencje w socjologii zachodniej. t. 1 i 2. Warszawa: PIW.

Readings Bill. 2017. Uniwersytet w ruinie. tłum. S. Stecko. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.

Wasielewski Krzysztof, Dominik Antonowicz. 2021. „Proces boloński a socjalizacja studentów do akademickich wspólnot plemiennych. Analiza wzorów mobilności pomiędzy I i II stopniem kształcenia”. Studia Socjologiczne 2(241): 147–175. https://doi.org/10.24425/sts.2021.137292.

Woroniecka Grażyna. 2006. „Mapa specjalności antropologicznych, socjologicznych i politologicznych”. Zagadnienia Naukoznawstwa 3(169): 381–389.

Woroniecka Grażyna. 2023. „Przemiany etyki akademickiej – uwagi na marginesie”. Roczniki Nauk Społecznych. 15 (51): 29–41. https://doi.org/10.18290/rns2023.0005.

Woroniecka Grażyna, Magdalena Łukasiuk. 2013. „Znikające różnice. Relacje między socjologią i antropologią kulturową w świetle teorii systemów Niklasa Luhmanna”. Przegląd Socjologii Jakościowej 9(3): 6–21. https://doi.org/10.18778/1733-8069.9.3.01.

Szacki Jerzy. (red.). 1977. Czy kryzys socjologii. Warszawa: Czytelnik.

Szacki Jerzy. 2002. Historia myśli socjologicznej. Wydanie nowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Downloads

Published

2024-03-15

How to Cite

Woroniecka, G. (2024). Decline of disciplines: Struggle in the field or over the field of sociology?. Przegląd Socjologiczny, 73(1), 9–26. https://doi.org/10.26485/PS/2024/73.1/1

Issue

Section

ARTICLES