Płatności bezgotówkowe jako rozwiązanie ograniczające rozmiary szarej strefy?

Autor

  • Anna Kowal-Pawul Rzeszów University, Institute of Economics and Finance
  • Wojciech Lichota Rzeszów University, Institute of Economics and Finance

DOI:

https://doi.org/10.26485/SPE/2024/130/6

Słowa kluczowe:

szara strefa, płatności bezgotówkowe, luka podatkowa

Abstrakt

Przedmiot badań: Z badań dostępnych w literaturze przedmiotu wynika, że płatności gotów-kowe w znaczny sposób determinują rozwój szarej strefy gospodarczej. W Polsce rozmiar go-spodarki nieobserwowalnej stanowi wyzwanie dla bezpieczeństwa politycznego i finansowego państwa. Ustawodawca wprowadza rozwiązania wykorzystujące technologię cyfrową oraz sztuczną inteligencję (JPK, kasy online, STIR, e-faktury ustrukturyzowane, etc.) mające na celu ograniczyć działalność w szarej strefie, która stanowi znaczną część luki podatkowej. Wymie-nione narzędzia przy dużym odsetku płatności gotówkowych nie są w stanie ograniczyć w zna-cznym stopniu jej rozmiaru. Niezbędne jest propagowanie i zwiększenie liczby płatności bez-gotówkowych, które powinny poprawić możliwości analityczne i kontrolne służb podatkowych.

Cel badawczy: Celem artykułu jest wskazanie głównych przyczyn występowania szarej strefy oraz w jaki sposób przyczynia się do niej obrót gotówkowy. W artykule rozstrzygnięto, czy roz-wój płatności bezgotówkowych (zwiększenie ich liczby, wartości oraz udziału w ogólnej warto-ści dokonywanych transakcji) przyczynia się do ograniczenia rozmiarów szarej strefy. Cel badawczy został zrealizowany, jednakże mimo wzrostu rozliczeń bezgotówkowych szara strefa systematycznie rośnie od 2020 r. Czynników jej wzrostu należy poszukiwać poza sferą płatności.

Metoda badawcza: Badania oparto na kwerendzie literatury z zakresu gospodarki nieobserwo-walnej, jej istoty i głównych przyczyn. Powołano się na badania dotyczące ograniczenia szarej strefy poprzez propagowanie płatności bezgotówkowych, przytoczono doświadczenia innych państw w tym zakresie. Dokonano prezentacji i interpretacji danych dotyczących płatności bez-gotówkowych w Polsce – ich liczby, wartości i udziału w ogólnej wartości dokonywanych transakcji. Zestawiono je z danymi dotyczącymi poziomu szarej strefy w Polsce. W pracy posiłkowano się głównie analizą raportów branżowych i danych Narodowego Banku Polskiego i Instytutu Pro-gnoz i Analiz Gospodarczych.

Wyniki: Mimo coraz większej popularności płatności bezgotówkowych w Polsce, rozmiar sza-rej strefy powiększa się systematycznie od 2020 r. Wpływ ma na to głównie pogarszająca się koniunktura gospodarcza, która jest efektem pandemii COVID-19 i wojny w Ukrainie. W Pol-sce w dalszym stopniu duża część płatności jest realizowana gotówką, co daje nadal szerokie pole do ukrywania całości bądź części działalności szczególnie w czasie kryzysu gospo-darczego. Rekomenduje się w dalszym ciągu promowanie płatności bezgotówkowych wraz z cyfryzacją rozliczania podatków.

Liczba pobrań

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Bibliografia

Arsić M., Arandarenko M., Radulović B., Ranđelović S., Janković I., Causes of the Shadow Economy, in: G. Krstić, F. Schneider, Formalizing the Shadow Economy in Serbia. Policy Measures and Growth Effects, Springer, New York–Dordrecht–London 2015, pp. 21–45

Berardini F., Renzi F., Banca d’Italia, Questioni di Economia e Finanza. Mind the Gap! The (unexpected) impact of COVID-19 pandemic on VAT revenue in Italy, Questioni di Economia e Finanza (Occasional Papers) 2022/669.

Borcuch A., Wpływ rynku płatności elektronicznych na ograniczanie szarej strefy, Finanse: czasopismo Komitetu Nauk o Finansach PAN 2012/1 (5), pp. 68–80.

Ćwiąkała-Małys A., Obniżenie limitu płatności gotówkowych jako element efektywnego ograniczenia szarej strefy w Polsce, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu 2017/480, pp. 39–49.

Deloitte, Economic impact of real-time payments, Reaserch Report, 2019, https://www2.deloitte. com/content/dam/Deloitte/uk/Documents/financial-services/deloitte-uk-economic-impact-of-real-time-payments-report-vocalink-mastercard-april-2019.pdf; accessed: 28.01.2024.

Dobovšek B., Slak B., Economic crisis and “white informal economy” – a slippery slope, International Journal of Sociology and Social Policy 2017/37 (7/8), pp. 468–476.

EY, Reducing the Shadow Economy through Electronic Payments, 2016, p. 1, https://assets. ey.com/content/dam/ey-sites/ey-com/en_pl/topics/eat/pdf/ey-report-2016-reducing-the-shadow-economy-through-electronic-payments.pdf; accessed: 2.12.2023.

EY, Reducing the Shadow Economy through Electronic Payments: technical appendices, Warszawa 2018, https://assets.ey.com/content/dam/ey-sites/ey-com/en_pl/topics/eat/pdf/03/ ey-shadow-economy-study-technical-appendices.pdf; accessed: 2.12.2023.

EY, Szara strefa w Polsce, Warszawa 2020, p. 6, https://assets.ey.com/content/dam/ey-sites/ey-com/en_pl/topics/eat/pdf/03/ey-szara-strefa-w-polsce-final.pdf; accessed: 2.12.2023.

Foundation for Economic & Industrial Research, Digital payments and tax revenues in Greece, 2015, http://iobe.gr/docs/research/en/RES_05_F_21102015_REP_EN.pdf; accessed: 28.01.2024.

Fundowicz J., Łapiński K., Stefanowicz J., Wyżnikiewicz B., Wyżnikiewicz D., Szara strefa 2021, Instytut Prognoz i Analiz Gospodarczych, Warszawa 2021.

Fundowicz J., Łapiński K., Wyżnikiewicz B., Szara strefa 2023, Instytut Prognoz i Analiz Gospodarczych, Warszawa 2023.

Fundowicz J., Łapiński K., Wyżnikiewicz B., Wyżnikiewicz D., Szara strefa 2019, Instytut Prognoz i Analiz Gospodarczych, Warszawa 2019.

Harasim J., Zwyczaje płatnicze konsumentów a możliwości ograniczenia obrotu gotówkowego w Polsce, Zeszyty Naukowe Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie 2015/2 (938), pp. 17–30.

Hassan M., Schneider F., Size and development of the shadow economies of 157 worldwide countries: Updated and new measures from 1999 to 2013, Journal of Global Economics 2016, Discussion Paper No. 10281.

Immordino G., Russo F., Cashless Payments and Tax Evasion, Centre for Studies in Economics and Finance, Working Paper 2016/445.

International Monetary Fund, Sweden. Selected issues, International Monetary Fund, Washington 2021.

Jakubowska M., Szara strefa w gospodarce i metody jej zwalczania w zakresie ograniczania skali nierejestrowanych transakcji, Catallaxy 2019/4 (2), pp. 87–94.

Kelmanson B., Kirabaeva K., Medina L., Mircheva M., Weiss J., Explaining the Shadow Economy in Europe: Size, Causes and Policy Options, IMF Working Papers, Washington 2019.

Khiaonarong T., Humphrey D., Measurement and Use of Cash by Half the World’s Population, IMF Working Papers 2023/WP/23/62, p. 2.

Kotowski R. (ed.), Zwyczaje płatnicze w Polsce w 2020 r. Podstawowe wyniki badania, NBP, Warszawa 2021.

Kowal A., Lichota W., Proces cyfryzacji podatku VAT w Polsce, Studia Prawno-Ekonomiczne 2020/CXV, pp. 265–282.

Kowal-Pawul A., Ekonomiczne uwarunkowania i konsekwencje cyfryzacji podatku od towarów i usług w Polsce, rozprawa doktorska, Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów 2022.

Kowal-Pawul A., Przekota G., Importance of VAT digitization for income disclosure in section F-construction – a case for Poland, Journal of International Studies 2021/14 (4), pp. 67–89.

Krajewska A., Podatki – Unia Europejska, Polska, kraje nadbałtyckie, Warszawa 2004.

Lipczyńska A., Wykrywanie nadużyć podatkowych. Prawo Benforda i Jednolity Plik Kontrolny, Difin, Warszawa 2019.

Liptak Z., Rozkrut M., Shmel’ova M., Chałuda O., Pietrzczyk M. (eds.), Przeciwdziałanie szarej strefie w Polsce, The Global Compact Network Poland, Warszawa 2016.

Luong T., Nguyen T., Nguyen T., Rule of Law, Economic Growth and Shadow Economy in Transition Countries, The Journal of Asian Finance, Economics and Business 2020/7 (4), pp. 145–154.

NBP, Informacja o kartach płatniczych IV kwartał 2017 r., Warszawa 2018.

NBP, Informacja o kartach płatniczych IV kwartał 2020 r., Warszawa 2021.

NBP, Informacja o kartach płatniczych IV kwartał 2022 r., Warszawa 2023.

NBP, Porównanie wybranych elementów polskiego sektora płatniczego z systemami innych krajów Unii Europejskiej w 2019 r., Departament Systemu Płatniczego, Warszawa 2020.

NBP, Porównanie wybranych elementów polskiego sektora płatniczego z systemami innych krajów Unii Europejskiej za 2021 r., Departament Systemu Płatniczego, Warszawa 2022.

OECD, Shining Light on the Shadow Economy: Opportunities and Threats, Paris 2017.

Pasternak-Malicka M., Pozytywne i negatywne konsekwencje szarej strefy postrzeganej jako „zręczność podatkowa” podmiotów gospodarczych i gospodarstw domowych, Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie. Polityki Europejskie, Finanse i Marketing 2020/24 (73), pp. 128–142.

Pismo z dnia 12 czerwca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB2- 1.4010.7.2017.2.AT Limit 15.000 zł dla transakcji gotówkowych.

Polski Instytut Ekonomiczny, Szara strefa w Polsce, Policy Paper 2019/7, Warszawa 2019.

Poniatowski G., Bonch-Osmolovskiy M., Śmietanka A., Sojka A., VAT gap in the EU – Report 2023, Publications Office of the European Union, European Commission, CASE, Luxembourg 2023.

Ranđelović S., Arsić M., Tanasković S., The impact of an increase in cashless payments on the shadow economy and public finance in Serbia, Foundation for the Advancement of Economics, Belgrade 2022.

Rogalska M., Szymczakiewicz J., Wieciech L., Wyszkowski K. (eds.), Przeciwdziałanie szarej strefie w Polsce, UN Global Compact Network Poland, Warszawa 2023.

Schneider F., Shadow Economies of 145 Countries all over the World: What do we really know?, CREMA Working Paper Series, Center for Research in Economics, Management and the Arts, Zürich 2005.

Schneider F., Williams C., The Shadow Economy, The Institute of Economic Affairs, London 2013.

Sung M., Awasthi R., Lee H., Can Tax Incentives for Electronic Payments Reduce the Shadow Economy? Korea’s Attempt to Reduce Underreporting in Retail Businesses, Equitable Growth, Finance and Institutions Global Practice Group, Policy Research Working Paper 7936.

Varotsis N., A Fiscal Policy Foresight Tax Model, Shadow Economy Reduction, and E-Payment Institutionalization as a Result of Knowledge Management, Theoretical Economics Letters 2022/12 (6).

World Bank Group, Electronic Payments Acceptance Incentives Literature Review and Country Examples, Washington 2020, p. 14.

Yamen A., Coskun A., Mersni H., Digitalization and tax evasion: the moderation effect of corruption, Economic Research-Ekonomska Istraživanja 2023/36:2.

Cash demand in the shadow economy, Deutsche Bundesbank, 2019, https://www.bundesbank. de/resource/blob/793190/466691bce4f27f76407b35f8429441ae/mL/2019-03-bargeld-data. pdf; accessed: 2.12.2023.

Cash payment: Cash limits in Europe, https://www.evz.de/en/shopping-internet/cash-payment-limitations.html; accessed: 28.01.2024.

Dal 1° gennaio 2022 limite per l’utilizzo del contante a 1.000 euro, https://www.ipsoa.it/ documents/fisco/imposte-dirette/quotidiano/2021/12/16/1-gennaio-2022-limite-utilizzo-contante-1-000-euro; accessed: 2.12.2023.

Jak przedsiębiorcy i konsumenci mogą płacić za transakcje: płatności gotówkowe i bezgotówkowe, https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/001266; accessed: 2.12.2023.

Limits on the use of cash in Italy, https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/P-9-2020-000369_ EN.html; accessed: 2.12.2023.

Narodowa Loteria Paragonowa, https://www.gov.pl/web/finanse/narodowa-loteria-paragonowa; accessed: 28.01.2024.

W Polsce rośnie szara strefa, ale mogłaby bardziej, gdyby nie rozwój obrotu bezgotówkowego. Nowa analiza, https://www.cashless.pl/13326-szara-strefa-a-obrot-bezgotowkowy; accessed: 2.12.2023.

Pobrania

Opublikowane

2024-04-26

Jak cytować

Kowal-Pawul , A., & Lichota, W. (2024). Płatności bezgotówkowe jako rozwiązanie ograniczające rozmiary szarej strefy?. Studia Prawno-Ekonomiczne, 130, 127–143. https://doi.org/10.26485/SPE/2024/130/6

Numer

Dział

ARTYKUŁY - EKONOMIA