O trudnej relacji polskich idei i etosu w sztuce współczesnej. Marginalizowane transcendentalia, krytyczna de-koincydencja, intensywny dialog i afirmatywne „odnowienie”
DOI:
https://doi.org/10.26485/AI/2025/27/22Słowa kluczowe:
idea polska, de-koincydencja, marginesy transcendencji, metafizyczność sztuki, współczesna sztuka afirmatywnaAbstrakt
Tekst wprowadza najpierw pojęcie idei polskiej, przedstawianej jako metafizyczność w sztuce i z wykorzystaniem metafizyczności sztuki. Przy tym de-koincydencja polskich idei i etosu obserwowana może być krytycznie w sztuce współczesnej, jak w pracy Artura Żmijewskiego. De-koincydencja wywołująca "dreszcz transcendencji" może być postrzegana jako zagrożenie, przestrzegają przed nim Jerzy Bereś i Piotr Uklański. Może także odsłaniać "margines transcendencji" (w tym idei polskiej) inspirując przy tym nowatorskie poszukiwania artystyczne (Jakub Różalski, Jakub Woynarowski, Adu Karczmaczyk). Prowadzone są one dzięki różnorakim formom dialogu odnawiającego afirmatywne spojrzenia na idee i metafizyczność sztuki.
Bibliografia
Adu, Ada Karczmarczyk, http://adakarczmarczyk.com/ (accessed: 10 June 2022).
Bauman Zygmunt (2007) Tożsamość. Rozmowy z Benedetto Vecchim, transl. J. Łaszcz, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Bereś Jerzy (2002) Wstyd. Między podmiotem a przedmiotem, Kraków: Otwarta Pracownia.
Dictionary of Modern and Contemporary Art (2009) I. Chilvers, J. Glaves-Smith, eds., Oxford: Oxford University Press.
Gorządek Ewa (2004) Piotr Uklański, https://culture.pl/pl/tworca/piotr-uklanski (accessed: 22 April 2022).
Jakub Woynarowski, [in:] Sztuka i metafizyka, https://sztukaimetafizyka.up.krakow.pl/woynarowski-jakub/ (accessed: 6 May 2022).
Jullien François (2024) Ponownie otworzyć możliwości: de-koincydencja i kolejne życie. Wybór tekstów, transl. E. Marynowicz-Hetka, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Karoń Krzysztof (2015) Bardzo krótka historia sztuki krytycznej, https://www.historiasztuki.com.pl/strony/026-00-00-SZTUKA%20KRYTYCZNA.html (accessed: 13 August 2022).
Karpińska Marta (2013) Wenecki baldachim Adolfa Szyszko-Bohusza. Rozmowa z Martą Karpińską, “Szum”, 11 November 2013, https://magazynszum.pl/baldachim-szyszko-bohusza-w-wenecji-rozmowa-z-marta-karpinska/ (accessed: 21 July 2022).
Kowalczyk Izabela (2010) Podróż do przeszłości. Interpretacje najnowszej przeszłości w polskiej sztuce krytycznej, Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.
Którędy po sztukę odc. 33 – Artur Żmijewski, https://vod.tvp.pl/video/ktoredy-po-sztuke,odc-33-artur-zmijewski,28020691 (accessed: 6 May 2020).
“Manifestacja romantyczna” Jerzego Beresia znów na Rynku Głównym w Krakowie, https://www.radiokrakow.pl/kultura/manifestacja-romantyczna-jerzego-beresia-znow-na-rynku-glownym-w-krakowie/ (accessed: 4 May 2022).
Mokrzanowska Anna (2021) “Lecimy ze Smoleńska”. Kim jest ADU i dlaczego szokuje zarówno prawą, jak i lewą stronę?, https://www.wprost.pl/newsroom/2021-04-26/kalendarium.html (accessed: 24 June 2022).
Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu w przekładzie z języków oryginalnych (2012), ed. 5, Poznań: Pallottinum.
Problemy ponowoczesnej pluralizacji kultury. Wokół koncepcji Wolfganga Welscha (1998), part 1, A. Zeidler-Janiszewska Anna, ed., Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
Ronduda Łukasz (2006) Strategie subwersywne w sztukach medialnych, Kraków: Rabid.
Ruksza Stanisław (2007) Bereś w czasach “recydywy romantyzmu, “Arteon”, vol. 10, no. 90, pp. 14-15.
Sierp i młot, http://polskagrafikacyfrowa.pl/sklep/sierp-i-mlot-61 (accessed: 15 July 2022).
Stróżewski Władysław (1982) O pojęciu patriotyzmu, [in:] id., Istnienie i wartość, Kraków: Znak, pp. 290-301.
Stróżewski Władysław (2002) O metafizyczności w sztuce, [in:] id., Wokół piękna. Szkice z estetyki, Kraków: Universitas, pp. 93-134.
Sztabiński Grzegorz (2009) Poza estetyzacją. Problem duchowości w sztuce współczesnej / Beyond aesthetization. The question of spirituality in modern art, “Sacrum et Decorum. Materiały i Studia z Historii Sztuki Sakralnej”, vol. 2, pp. 111-130.
Sztabiński Grzegorz (2014) Margins of transcendence in contemporary art, “Art Inquiry” 2014, vol. 16, pp. 57-85.
Wydarzenia (2001) “Arteon”, vol. 1, no. 9, p. 48.

