Intymność doświadczenia bycia innowacyjnym artystą głuchym – przypadek amerykańskiej sztuki Głuchych
DOI:
https://doi.org/10.26485/AI/2025/27/15Słowa kluczowe:
sztuka Głuchych, kultura Głuchych, język migowy, bycie Głuchym, doświadczenie Głuchych, artysta GłuchyAbstrakt
Specyfika kultury Głuchych wynika po części z samej natury głuchoty, z wizualnego postrzegania świata przez osoby głuche, a po części z życia grupowego osób głuchych. Wiąże się ona również z wszechobecną, ukrytą dyskryminacją osób głuchych i niedosłyszących w społeczeństwach, nie tylko w Polsce.
Celem artykułu jest ukazanie historii specyficznego i nowatorskiego „nurtu” w sztuce, jakim jest deaf art, który narodził się w Stanach Zjednoczonych w latach 70. XX wieku i który głośno mówi o samej kulturze Głuchych, będąc jednocześnie manifestem ich własnej tożsamości
i dumy z bycia artystą Głuchym. Omawiane w artykule prace amerykańskich artystów głuchych (m.in. Chucka Bairda, Nancy Rourke, Christine Sun Kim, dr Betty Miller, Susan Dupor, Patti Durr, Arnaulda Balarda i Davida Calla) wykraczają poza kategorie sztuk pięknych, zdając się należeć do dziedziny zagadnień interdyscyplinarnych o społecznym charakterze.
Jednocześnie sztuka osób głuchych jest formą buntu wobec zastanej sytuacji, przez podnoszenie wagi doświadczenia i intymności bycia osobą głuchą oraz wagę, nie przez deprecjonowanie, słowa „Głuchy”. Nazywanie siebie „jestem Głuchy” jest dumą z własnej tożsamości. Tego typu proces odwracania znaczenia danego terminu w środowisku osób z niepełnosprawnościami może odnosić się do teorii crip i polega na odwróceniu znaczenia obraźliwego, dyskryminującego terminu w kierunku afirmatywnej i znaczącej identyfikacji. Proces ten wiąże się z potrzebą odrzucenia lub przekształcenia normatywnych, zazwyczaj ableistycznych, kategorii służących do rozpoznawania i „porządkowania” rzeczywistości i tożsamości.
Poprzez de-coincidence, niesłyszący artyści przekraczają granice dotychczasowych sposobów ekspresji, odkrywając nowe, wcześniej niedostępne formy. Sztuka głuchych staje się zatem nieustannym procesem odkrywania i tworzenia nowych możliwości.
Warto wspomnieć, że prace polskich artystów głuchych, nawiązujące do amerykańskiego deaf artu oraz obrazy Nancy Rourke, zostały zaprezentowane na pionierskiej wystawie Głusza/Deafland w Muzeum Śląskim, opowiadającej o historii języka i kultury społeczności głuchych w Polsce. Autorka była kuratorką wspomnianej wystawy.
Bibliografia
Badiou Alain (2012) The Rebirth of History, transl. G. Elliott, London: Verso; after: McRuer Robert (2020) Kaleki opór, “Teksty Drugie”, no. 2, p. 254.
Benedikt Anna K. (2021) Let’s Listen with Our Eyes... The Deconstruction of Deafness in Christine Sun Kim’s Sound Art, [in] M.-A. Kohl, ed., Under Construction: Performing Critical Identity, Basel: MDPI Books. Available: https://res.mdpi.com/bookfiles/edition/1060/article/1780/Lets_Listen_with_Our_EyesThe_Deconstruction_of_Deafness_in_Christine_Sun_Kims_Sound_Art.pdf?v=1573116209 (accessed: 26/06/2025).
Czajkowska-Kisil Małgorzata (2014) Głusi, ich język i kultura, [in:] P. Rutkowski, S. Łozińska, eds., Lingwistyka przestrzeni i ruchu. Komunikacja migowa a metody korpusowe, Warszawa: Faculty of Polish Studies, University of Warsaw, pp. 17-35.
Durr Patricia (1999) Deconstructing The Forced Assimilation of Deaf People Via De’Via Resistance and Affirmation Art, “Visual Anthropology Review” vol. 15/2, pp. 47–68.
Durr Patricia (2006) De’Via: Investigating Deaf Visual Art, [in:] B. K. Eldredge, D. Stringham, Mi. M. Wilding-Diaz, eds., Deaf Studies Today!, vol. 2, Orem, Utah: American Sign Language and Deaf Studies Program, Utah Valley State College, pp. 167-187
.
Erevelles Nirmala (2011) Disability and Difference in Global Contexts: Enabling a Transformative Body Politics, New York: Palgrave; after: McRuer Robert (2020) Kaleki opór, “Teksty Drugie”, no. 2, p. 240.
Forbes-Robertson Amy (2004) DEAF ART: WHAT FOR? A critical ethnographic exploration of the discourses of Deaf visual artists, Center for Deaf Studies, USA, The article is available at: https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.589.5481&rep=rep1&type=pdf (accessed: 26/06/2025).
Gronvik Lars (2008) The review of the book McRuer R. Crip Theory. Cultural Signs of Queerness and Disability, “Scandinavian Journal of Disability Research”, vol. 10, no. 1, pp. 67-69.
Kuppers Petra (2011) Introduction, [in:] P. Kuppers, ed., Somatic Engagement, Oakland: ChainLinks; after: McRuer Robert (2020) Kaleki opór, “Teksty Drugie”, no. 2, p. 248.
Ladd Paddy (2003) Understanding Deaf culture: In search of deafhood, Clevedon, Buffalo, Toronto, Sydney: Multilingual Matters.
Manen van James W. (2014) Nancy Rourke: Deaf Artist Series, Chicago Illinois, Empyreal Press.
McRuer Robert (2020) Kaleki opór, “Teksty Drugie”, no. 2, pp. 232-271.
Podgórska-Jachnik Dorota (2007) Głusi wśród słyszących – głusi wśród Głuchych. Problemy integracji społecznej osób z uszkodzonym słuchem w aspekcie tożsamościowym, [in:] E. Twardowska, ed., Tożsamość społeczno-kulturowa głuchych, Łódź: Polish Association of the Deaf Lodz Department, pp. 219-223.
Podgórska-Jachnik Dorota (2013) Głusi. Emancypacje, Łódź: Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Łodzi. Article available at: https://repozytorium.ukw.edu.pl/bitstream/handle/item/5537/Dorota%20Podgorska%20Jachnik%20Glusi%20emancypacje.pdf?sequence=1&isAllowed=y (accessed: 26/06/2025).
Sadowski Andrzej (2019) Tożsamość pogranicza jako kategoria socjologii pogranicza, “Roczniki Nauk Społecznych”, vol. 11 (47), no. 4, pp. 73-91.
Sak Mariusz, ed. (2014) Deaf studies w Polsce, vol. 1, Łódź: Polish Association of the Deaf Lodz Department.
Scott Darieck (2010) Extravagant Abjection: Blackness, Power an Sexuality in the African American Literary Imagination, New York: NYU Press; after: McRuer Robert (2020) Kaleki opór, “Teksty Drugie”, no. 2, p. 244.
Sonnenstrahl Deborah M. (2002) Deaf Artists in America: Colonial to Contemporary, San Diego, CA: Dawn Sign Press.
Stanosz Dagmara, ed., (2022) Głusza/Deaf Land – exhibition catalogue, Katowice: Muzeum Śląskie.
Twardowska Ewa, ed. (2008) Stan badań nad Polskim Językiem Migowym, Łódź: Polski Związek Głuchych Oddział Łódzki.
Tomaszewski Piotr, Krzysztofiak Piotr (2025) Deafhood – rekonceptualizacja pojęcia głuchoty, “Przegląd Socjologiczny”, vol. 74(2), pp. 97-120, available at: https://journals.ltn.lodz.pl/Przeglad-Socjologiczny/article/view/2725/2431 (accessed: 26/06/2025).
Tomaszewski Piotr, Wieczorek Radosław, Krzysztofiak Piotr Karol, Kowalska Joanna (2018) Percepcja audyzmu w polskiej społeczności głuchych, “SOCIETAS/COMMUNITAS” vol. 2-2 (26-2), pp. 109-139.
Woźnicka Elżbieta, ed., (2018) Edukacja niesłyszących – wczoraj, dziś i jutro, Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi.
Zajkowska Monika (2013) Przejawy audyzmu wobec osób głuchych. Krytyczna analiza dys-kursu, MA thesis Faculty of Polish Studies, University of Warsaw, available: https://open.icm.edu.pl/server/api/core/bitstreams/0905858b-81b0-4205-ac67-138289fc0201/content (accessed: 26/
06/2025).
Zajkowska Monika (2014) Swoi, gdy polscy. Inni, gdy głusi. Praktyki kolonizacyjne wobec głuchych w Polsce, “Przegląd Humanistyczny”, no. 5(446), pp. 97-105.
https://deaf-art.org/ (accessed: 26/06/2025).
https://deaf-art.org/articles/ (accessed: 26/06/2025).
https://deaf-art.org/profiles/chuck-baird/ (accessed: 26/06/2025).
https://deaf-art.org/profiles/david-call/ (accessed: 26/06/2025).
https://deaf-art.org/profiles/betty-g-miller/ (accessed: 26/06/2025).
https://deaf-art.org/profiles/susan-dupor/ (accessed: 26/06/2025).
https://deaf-art.org/profiles/patti-durr/ (accessed: 26/06/2025).
https://deafculturecentre.ca/deaf-arts-series/deaf-arts-handbook-vol-one.pdf (accessed: 26/06/2025).
https://deviacurr.files.wordpress.com/2015/04/devia-manifesto-full-size-72-dpi.jpg (accessed: 26/06/2025).
https://didaskalia.pl/pl/artykul/kto-mi-daje-prawo-do-bycia-crip (accessed: 26/06/2025).
http://ghebaly.com/wp-content/uploads/2019/05/Christine-Sun-Kim-Compiled-Press-1.pdf (accessed: 26/06/2025) - pdf version of the most important articles about the art of Christine Sun Kim.
http://www.kulturagluchych.pl/photos_cms/PDF/snapshot_5.pdf (accessed: 26/06/2025).
https://medium.com/@WorldLearning/these-young-deaf-artists-have-a-message-for-the-hearing-world-f19a961551db (accessed: 26/06/2025).
https://www.nancyrourke.com/oilpaintingsyears.htm (accessed: 26/06/2025).
https://rhizome.org/editorial/2015/oct/30/artist-profile-christine-sun-kim/ (accessed: 26/06/2025).
https://surdistsunited.com/devia-history/surdism-manifesto/ (accessed: 26/06/2025).
https://surdistsunited.com/devia-history/surdism-manifesto/ (accessed: 26/06/2025).
https://uproxx.com/life/meet-christine-sun-kim-the-sound-artist-whos-changing-the-way-we-listen/ (accessed: 26/06/2025).
https://www.youtube.com/live/1R79jujnkhc (accessed: 26/06/2025).
https://www.youtube.com/@TEMOABO/videos (accessed: 26/06/2025).

