Ustrojowe podstawy prawa pracy a kodyfikacja prawa pracy lat 2016–2018 – kilka refleksji

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26485/SPE/2019/113/8

Słowa kluczowe:

Komisja Kodyfikacyjna, praca ludzka, aksjologia prawa pracy

Abstrakt

Przedmiot badań: W okresie między 15 wrześniem 2016 r. a 15 marca 2018 r. działała Komisja Kodyfikacyjna Prawa Pracy, która w przeciągu owych 18 miesięcy w zespole 14 ekspertów prawa pracy miała dokonać skodyfikowania materii indywidualnego oraz zbiorowego prawa pracy. Jak wiadomo, Komisja ta mimo tak krótkiego czasu opracowała 2 projekty: indywidualnego oraz zbiorowego prawa pracy. W głosowaniu nad przyjęciem przedmiotowych projektów swój sprze­ciw wyrazili niektórzy przedstawiciele zarówno strony pracodawczej, jak i strony pracowniczej, mimo że do końca w pracach uczestniczyli. Z perspektywy czasu tę zupełnie niepojętą sytuację – bo nieznajdującą w moim przekonaniu rozsądnego wytłumaczenia, ale też mając w pamięci bardzo żywiołowe niejednokrotnie dyskusje na posiedzeniach, liczne rozbieżności zdań, sytu­ujące jej uczestników na absolutnie dwóch biegunach (i to nawet w przypadku reprezentowania tego samego partnera społecznego) – wyjaśniam sobie brakiem często pewnego niezrozumienia w myśleniu prawniczym podstaw ustrojowych państwa, które determinują ład społeczno-gospo­darczy, a w efekcie kwestie pracy. Bo przecież prace nad kodeksem pracy wcale nie pozostawiały tak wielkiego pola manewru opracowującym jego przepisy członkom Komisji. Powstaje zatem problem rzeczywistych przyczyn takiego stanu rzeczy. Oto przedmiot badań.

Cel badań: Celem poniższego opracowania jest wskazanie na odpowiedź, skąd niejednokrotnie brało się wręcz jakby ignorowanie przepisów ustawy zasadniczej, które winny być każdorazowo pochodnią w pracach nad projektem kodeksu, wyznaczając granice kodyfikacji. W tym miejscu stawiam tezę, że niestety można zaobserwować w polskim myśleniu prawniczym prawa pracy niewielkie zakorzenienie ideowe w przepisach obowiązującej Konstytucji i też czasami jej głę­bokie niezrozumienie w przedmiotowym zakresie, a więc co do ładu społeczno-gospodarczego, a ściśle w odniesieniu do kwestii pracy. 1

Wnioski: Uważam, że przyczyna powyższego może leżeć w tym, że polskie prawo pracy okresu transformacji w ogóle nie było związane żadnymi wyraźnymi podstawami ustrojowymi. Two­rzyło się niejako „przy okazji” jako efekt uboczny przemian ekonomicznych, a wszelkie próby uprzedniego względem zmian ekonomicznych określenia ustroju pracy kończyły się fiaskiem. Nawet wejście w życie Konstytucji z 1997 r., która ów ład pracy dość mocno stara się ustalić  - nie zdołało przezwyciężyć nawyku tworzenia regulacji pewnym sensie czasami oderwanych aksjologicznie od przepisów ustawy zasadniczej. Co więcej, widzenie społecznej gospodarki rynkowej, opartej na m.in. solidarności partnerów społecznych i dostrzeżenie godności człowieka pracy z trudem, jeśli w ogóle, się przebija. ­

Liczba pobrań

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Bibliografia

Dekret Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 22 listopada 1938 r. o ochronie niektórych interesów Państwa (Dz.U., nr 91, poz. 623).

Konstytucja Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej uchwalona przez Sejm Ustawodawczy w dniu 22 lipca 1952 r. (Dz.U., z 1952 r., nr 33, poz. 232 ze zm.).

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U., nr 78, poz. 483 ze zm.).

Projekt Ustawy Konstytucyjnej z dnia 25 listopada 1992 r. – Karta Społeczna i Ekonomiczna, www.sejm.gov.pl; stan na 1.01.2019 r.

Traktat pokoju między mocarstwami sprzymierzonemi i skojarzonemi i Niemcami podpisany w Wersalu dnia 23 czerwca 1919 r. (Dz.U., nr 1920, nr 35, poz. 200).

Ustawa Konstytucyjna z dnia 23 kwietnia 1935 r., Dz.U., nr 30, poz. 227.

Ustawa Konstytucyjna z dnia 17 października 1992 r. o wzajemnych stosunkach między władzą ustawodawczą i wykonawczą Rzeczypospolitej Polskiej oraz o samorządzie terytorialnym (Dz.U., nr 84, poz. 426).

Ustawa z dnia 17 marca 1921 r. – Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U., nr 44, poz. 267 ze zm.).

Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U. z 1974 r., nr 24, poz. 141 ze zm.).

Ustawa z dnia 23 grudnia 1988 r. o działalności gospodarczej (Dz.U., nr 41, poz. 324).

Ustawa z dnia 29 grudnia 1989 r. nowelizująca Konstytucję z dnia 22 lipca 1952 r., (Dz.U., nr 75, poz. 444).

Ustawa z dnia 29 grudnia 1989 r. o zmianie Konstytucji Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (Dz.U., nr 75, poz. 444).

Ustawa z dnia 2 lutego 1996 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U., nr 24, poz.110).

Lutosławski Wincenty, Jak rośnie dobrobyt? Zarys polskiej teorii gospodarstwa narodowego, Kraków 1936.

Matey Maria (red.), Nowy ład pracy w Polsce i w Europie, Warszawa 1997.

Mazurkiewicz Józef, Zagadnienie pracy w Konstytucjach powojennych, Prace z dziedziny socjalistyki, Lublin 1926.

Szarecki Artur, Kapitalizm somatyczny. Ciało i władza w kulturze korporacyjnej, Warszawa 2017.

Zieliński Tadeusz, Nowy ład pracy – rzeczywistość i wizja przyszłości, w: Tadeusz Zieliński, Prawo pracy. Zarys systemu. Część I. Ogólna, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1986.

Pobrania

Opublikowane

2020-02-22

Jak cytować

Musiała, A. (2020). Ustrojowe podstawy prawa pracy a kodyfikacja prawa pracy lat 2016–2018 – kilka refleksji. Studia Prawno-Ekonomiczne, 113, 139–153. https://doi.org/10.26485/SPE/2019/113/8

Numer

Dział

ARTYKUŁY - PRAWO