Sztuka VR

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26485/AI/2022/24/5

Słowa kluczowe:

sztuka nowych mediów, rzeczywistość wirtualna, NetArt, Post-internet Art, wirtualna galeria

Abstrakt

Rzeczywistość wirtualna rozwinęła się w ostatnich latach niewspółmiernie w stosunku do lat wcześniejszych. Światy wirtualne zyskały na znaczeniu, jak również wzrosło przekonanie o ich filozoficznym charakterze w połączeniu z dostrzeżeniem ich potencjału dla twórczości artystycznej. Rzeczywistość wirtualna w spełnia podobne funkcje, jak rzeczywistość świata fizycznego i może być dowolnie kreowana. Artyści i artystki od lat zwracali uwagę na VR jako medium możliwe do wykorzystania w procesie twórczym lub jako przestrzeń wystawienniczą. Mówimy o kilku wymiarach sztuki rzeczywistości wirtualnej wyróżniając po pierwsze prace istniejące w przestrzeni fizycznej lub hybrydowe, w których interpretuje się i rozwija znaczenie VR jako fenomenu oraz po drugie prace VR w dosłownym i zasadniczym rozumieniu, czyli projekty artystyczne od początku tworzone z przeznaczeniem dla rzeczywistości wirtualnej, będącej jedyną przestrzenią dla ich zaistnienia, wśród których z kolei można wskazać pojedyncze, autorskie realizacje lub powiązane strukturalnie projekty nawiązujące do idei Metaverse. Celem artykułu jest przeanalizowanie wybranych przykładów sztuki VR wraz z elementami ontologii tej rzeczywistości, do której sztuka przenika i w której powstają prace, jakie nie miałyby możliwości zaistnieć w świecie fizycznym.

Bibliografia

Altspacevr website on VR Art Gallery: https://account.altvr.com/worlds/1431153138357764130/spaces/1695051837675143670 (23.09.2022).

Balamir, Selçuk. More Than Dust: The Burning Man Festival: https://www.academia.edu/1478249/More_Than_Dust_The_Burning_Man_Festival. (23.09.2022).

Bostrom, Nick. “Are You Living in a Computer Simulation?”. Philosophical Quarterly, Oxford University Press, Vol. 53, No. 211, 2003, 243‐255.

Bourriaud, Nicolas. Postproduction. Culture as Screenplay: How Art Reprograms the World. Lukas & Sternberg, New York, 2002.

Chalmers, David. Reality+ Virtual Worlds and the Problems of Philosophy. W. W. Norton & Company, Inc., New York, 2022.

Deleuze, Gilles. Difference & Repetition. Translated by Paul Patton. Columbia University Press, New York, 1994.

Ford, Morie Jacquelyn, Williams Josh, Dozois Aimee, Luigi Donat-Pierre. “The Fidelity of ‘Feel’: Emotional Affordance in Virtual Environments.” ResearchGate, 2005: https://www.researchgate.net/publication/235016125_The_Fidelity_of_%27Feel%27_Emotional_Affordance_in_Virtu¬al_Environments (23.09.2022).

Gniady Maciej, “Słoń” in WRO 2019 festival: https://wrocenter.pl/pl/slon/ and information fromthe documentary published on Vimeo: https://vimeo.com/322584349 (23.09.2022).

Kooshki Razieh, Qaderi Vahid. In Between Nodes. Ars Electronica website: https://ars.electronica.art/newdigitaldeal/de/interface-cultures/, a documentary film on YouTube: https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=CLZZwaKeBuw (23.09.2022).

Manovich, Lev. “Post-Media Aesthetics”, 2000,: http://manovich.net/index.php/projects/post-media-aesthetics (23.09.2022).

Sheridan, Eric, Michael Ng, Lane Czura, Alexandra Steiger, Alex Vegliante, Katherine Campa¬gna. Framing the Future of Web 3.0 – Metaverse Edition. Goldman Sachs Research, December 10, 2021: https://www.goldmansachs.com/insights/pages/gs-research/framing-the-future-of-web-3.0-metaverse-edition/report.pdf (23.09.2022).

The website assigned to BRCvr: https://brcvr.org/ and the website of Protocol, where the descrip-tion of the Burning Man can be found: https://www.protocol.com/brcvr-2021-burning-man-vr (23.09.2022).

The 10 Principles of Burning Man: https://burningman.org/about/10-principles/ (23.09.2022). Weibel, Peter. “The Post-Media Condition”, Mute, 2012: https://www.metamute.org/editorial/lab/post-media-condition (23.09.2022).

Quaranta, Domenico. Beyond New Media Art. Link Editions, Brescia, 2013.

Pobrania

Opublikowane

2022-12-20